Ο Σταυρός, λέει ο ιερός Χρυσόστομος, είναι το θέλημα του Πατρός, η δόξα του Μονογενούς Υιού και το αγαλλίαμα του Αγίου Πνεύματος. Αυτό αποκαλύφθηκε με τη σταυρική θυσία του Κυρίου, με την οποία τελεσιουργήθηκε η σωτηρία μας. Μ ε αυτήν, γράφει ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, καταργήθηκε ο θάνατος, συγχωρήθηκε η προπατορική αμαρτία, απογυμνώθηκε ο Άδης, χαρίστηκε η δωρεά της Αναστάσεως, μας δόθηκε η δύναμη να περιφρονούμε τα παρόντα και τον ίδιο τον θάνατο, κατορθώθηκε η επάνοδος στην αρχαία μακαριότητα, ανοίχτηκαν οι Πύλες του Παραδείσου, κάθισε η φύση μας στα δεξιά του Θεού, γίναμε παιδιά και κληρονόμοι του Θεού.
Με το σωστικό γεγονός της Σταυρώσεως του Κυρίου, λυτρωθήκαμε από τη φαραωνική δουλεία του διαβόλου, της αμαρτίας και του θανάτου, και πολιτογραφηθήκαμε στην Εκκλησία θέλησε να επικεντρώση την προσοχή των πιστών σ’ αυτό το μυστήριο.
Η μεγάλη εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού αποτελεί το επίκεντρο μιας λειτουργικής περιόδου, μηνιαίας περίπου, κατά την οποία η Αγία Εκκλησία μας μυσταγωγεί στα μυστήρια του Σταυρού του Σωτήρα Χριστού.
Τιμούμε τον Σταυρόν, τον Υψώνουμε, ψέλνουμε την νίκη του Χριστού. Και σημαίνει αυτό πάνω απ’ όλα πίστη στον Εσταυρωμένο και πίστη πως ο Σταυρός είναι ένα σημείο φοβερής ήττας.
Ένας Πατέρας της Εκκλησίας, ένας από τους σημαντικώτερους στοχαστές και κήρυκες της Ορθοδοξίας στον 21ον αιώνα, σημειώνει: Ο Σταυρός γίνεται νίκη και θρίαμβος μόνο επειδή είναι ήττα, και μόνο στο μέτρο που γίνεται αποδεκτός ως ήττα. Ο Χριστός δεν εισήλθε στον κόσμο για να νικήση με ένα εξωτερικό τρόπο. Του προσφέρθηκε ένα Βασίλειο, αλλά το αρνήθηκε. Ωστόσο, ο Χριστός ποτέ άλλοτε δεν ήταν περισσότερο βασιλιάς, παρά όταν ανέβηκε στον Γολγοθά, φέροντας στους ώμους του τον Σταυρόν, ενώ το γεμάτο μίσος και χλευασμό πλήθος Τον περικύκλωνε. Ποτέ άλλοτε δεν ήταν εμφανέστερη η βασιλική εξουσία Του παρά όταν Τον έφερε ο Πιλάτος μπροστά στο πλήθος, ντυμένο με την πορφύρα, καταδικασμένο σε θάνατο ως εγκληματία, με το ακάνθινο στεφάνι στο κεφάλι, και τον Πιλάτο να λέη στον εξαγριωμένο όχλο: «Ἴδε ὁ Βασιλεύς ὑμῶν». Μόνο στο σημείο αυτό μπορούμε να δούμε ολόκληρο το μυστήριο του Χριστιανισμού. Μέσα από τον περιφρονημένο, σταυρωμένο και καταδικασμένο άνθρωπο, η αγάπη του Θεού άρχισε ένα Βασίλειο που κανείς δεν έχει δικαίωμα να κλείση. Εορτάζουμε την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού για να σκεφτόμαστε βαθύτερα και το νόημα που έχει η λέξη «νίκη» για τη Χριστιανική πίστη.
«Χρειαζόμαστε τη φτώχεια και την απόρριψη για να καθορίσουμε την πίστη μας από την εγκόσμια αλλαζονεία και την εμπιστοσύνη στην εξουσία και την νίκη, για να καθαρίσουμε την εικόνα για το Σταυρό του Χριστού, ο οποίος υψώνεται πάνω από εμάς κι όταν ακόμη ούτε εμείς, ούτε ο κόσμος δεν μπορεί να τον δη.
Καθώς μεταφέρουμε το Σταυρό, καθώς τον προσκυνούμε, καθώς τον ασπαζόμαστε, ας σκαφτόμαστε τη σημασία του. Ας θυμόμαστε τον Σταυρό ως επιλογή από την οποία κρέμονται τα πάντα στον κόσμο, και που χωρίς αυτόν όλα στον κόσμο γίνονται θριαμβευτές του κακού και του σκότους.
Ο Κύριος μας διαβεβαιώνει, ότι ο Σταυρός είναι η δόξα Του. Τόσο μεγαλειώδες είναι το μυστήριο του Σταυρού και τόσο πανσωστική η δύναμη Του. Αυτό είναι το μυστικό του Αποστόλου Παύλου και όλων των Αγίων, το ότι έλαβαν πείρα της δυνάμεως του Δεσποτικού Σταυρού.
Ας δεχθούμε, λοιπόν, όλοι και ας αγκαλιάσουμε τον Εσταυρωμένον Κύριον μας με όλη μας την καρδιά, όλη μας την ψυχή και όλη μας την ελπίδα. Είναι το μόνο διάσωσμα στον αγώνα μας ενάντια στα εγκόσμια και βιοτικά πράγματα και κυρίως ενάντια στα πάθη με τα οποία ο άνθρωπος προσκολλάται σαν άλλος ειδωλολάτρης στην κτίση. Γι’ αυτό με δέος να εορτάζουμε την ύψωση του τιμίου Σταυρού για να σκεφτόμαστε βαθύτερα και το νόημα που έχει η λέξη «νίκη» για την Χριστιανική πίστη.
Τιμούμε τον Σταυρό του Κυρίου μας, τον υψώνουμε στην καρδιά μας ψάλλοντας τη νίκη του Χριστού μας: «Σῶσον Κύριε τόν λαόν σου καί εὐλόγησον τήν κληρονομίαν Σου».
Πηγή υλικού
«ΑΘΑΝΑΣΙΑ», Διμηνιαίον Περιοδικόν Όργανον της Πανελληνίου Ενώσεως Ορθοδόξων Χριστιανών «ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΦΑΝΕΡΩΜΕΝΗ», τεύχος 162 Σεπτέμβριος-Οκτώβριος 2006,άρθρο «Υψώνουμε και τιμούμε τον Τίμιο Σταυρό», του Αδ. Βύρων Γκούρας,σελ 148.
Επιλογή υλικού
Αικατερίνη Διαμαντοπούλου
Υπεύθυνη υλικού των Ιστοχώρων του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων